BP-51 i BP-52, poniemieckie barki parowe z 1902, 2-śrubowe, z silnikami mocy 100 KM, dł. 55,0 m, szer. 8,0 m. Po 1945 eksploatowane w późniejszej “Żegludze na Odrze” jako towarowe. W 1951 adaptowane do szkolenia przyjętych do pracy marynarzy. W 1954 rozpoczęli na nich praktyki uczniowie Szkoły Zawodowej i Technikum Żeglugi Śródlądowej. Jednostki przekazane szkole dowodzone były przez kapitanów Romualda Olszewskiego (BP-51) i Lubiszewskiego (BP-52). BP-52 utraciła w 1954 zdolność żeglugową, eksploatowana jako warsztat szkolny. BP-51 pływała po Odrze i Wiśle, rejsy prowadzono m.in. do Gdańska.
“Paweł Finder”, dawny pasażerski bocznokołowiec parowy, z maszyną o mocy 24 KM, dł. 28,0 m, szer. 3,2 m, z tamborami 5,2 m. Zbudowany w latach 80-tych XIX w. Pod nazwą “Sekunda” pływał na Wiśle, Prypeci, Pinie i Kanale Królewskim. Po 1945 eksploatowany w późniejszej “Żegludze na Wiśle” w Krakowie. W 1955 sprowadzony do szkoły, po adaptacji, od maja 1956 eksploatowany jako statek szkolny dla 18 uczniów. Skasowany w 1959. Praktyki realizowano na Odrze i Wiśle. Pływał pod dowództwem kpt. kpt. Jerzego Popiela (1955-1956 i Józefa Bąka (1957-1958).
“Małgorzata Fornalska”, barka bez napędu zbudowana w 1876, później przebudowana na statek o napędzie parowym. W 1935 otrzymał napęd 1-śrubowy i silnik spalinowy 180 KM. Dł. 55,0 m. Eksploatowany na Łabie, Soławie i Odrze. Po 1945 w “Żegludze na Odrze” pod nazwą “Kraków”. Od 1952 w roli pływającej świetlicy dla załóg pociągów holowniczych. W 1957 przekazany szkole. Rejsy szkolne prowadzono na nim do 1961, później praktyki tylko na postoju (zużyty kadłub i niesprawny silnik) - w roli warsztatu szkolnego. Po pożarze w 1964 zlikwidowany. Statkiem dowodzili kpt. kpt. Jerzy Popiel (1957-1958), Władysław Stypczyński (1959), Roman Radziałkowski (od 1960).
“Westerplatte”, barka towarowa bez napędu zbudowana w 1937, o parametrach dostosowanych do żeglugi Kanałem Kłodnickim, o długości 34,0 m i szerokości 3,95 m. W 1952 r. wyposażona w napęd spalinowy, 1-śrubowy i eksploatowana przez “Żeglugę na Odrze” pod nazwą BM-64. W 1959 przekazana szkole. Pod nową nazwą z 27 uczniami na pokładzie pływała po Odrze, Wiśle, Warcie i do Kruszwicy nad jez. Gopło. Służyła do 1974, zwrócona “Żegludze na Odrze” pełniła rolę bazy noclegowej dla załóg pchaczy odrzańskich. Dowodzili nią kpt. kpt. Józef Bąk (1959-1962), Roman Radziałkowski (1962-1967), Henryk Gajewski (1968-1974). Zlikwidowana ok. 1976.
“Młoda Gwardia”, statek szkolny z pomieszczeniami mieszkalnymi, sanitarnymi, kuchennymi, przeznaczony dla 36 uczniów, wodowany 13 kwietnia 1961 r. we wrocławskiej Remontowej Stoczni Rzecznej na bazie barki motorowej typu BM-500. Napęd spalinowy, 2-śrubowy, moc silników 2 x 120 KM. Wykończony w stoczni na Zaciszu 4 czerwca 1962 r. ruszył w pierwszy rejs szkolny. Pływał po Odrze i Wiśle pod dowództwem kpt. kpt. Józefa Bąka (do 1974), Henryka Gajewskiego (1975-1976), Mariana Rynkiewicza (1977-1981), Józefa Podgórskiego (1982-1983). W 1983 przekazany szkole w Kędzierzynie-Koźlu. Pływa pod nazwą “Sucharski”.
“Danek”, poniemiecki mały holownik motorowy przekazany Szkole przez elbląski “Zamech” w 1970 r. Realizowano na nim zajęcia praktyczne - naukę manewrowości. Szybko zrezygnowano z jego eksploatacji - z braku środków na odnowienie klasy. Przebudowany na statek wycieczkowy pływa obecnie na jez. Poraj k/Częstochowy
“Westerplatte II”, pchacz typu “Bizon” z kontenerem dydaktyczno-hotelowym mieszczącym salę wykładową, stołówkę, nowoczesną kuchnię, pomieszczenia nawigacyjne z radarem, agregat prądotwórczy, hydrofor, sanitariaty, zbudowany w 1975 w Stoczni Rzecznej we Wrocławiu z przeznaczeniem dla szkolenia 40 uczniów. Dł. 92,0 m, szer. 9,0 m, moc silników 400 KM. Pływał pod dowództwem. kpt. Józefa Bąka (1975-1982) i Stanisława Partyki (od 1982). Wykorzystywany czasami w roli statku wycieczkowego (rejsy wielodniowe) lub statku - hotelu. Obecnie przycumowany w górnym awanporcie śluzy szczytniki oczekuje na remont.