Po zaprojektowaniu pierwszej polskiej barki motorowej typu BM 50 zwanej popularnie Warmijką zespół projektowy przystąpił w drugiej połowie lat pięćdziesiątych do opracowania dokumentacji barki motorowej zdolnej przewozić ładunki do 500 t na Odrze i Wiśle oraz uczestniczyć w przewozach na wodach Europy Zachodniej. Opracowując dokumentację wzorowano się częściowo na barkach motorowych zbudowanych jeszcze w okresie lat trzydziestych XX w.
21.04.1959 r. podniesiono na wrocławskiej stoczni Zacisze ban¬¬derę na barce motorowej BM 5001, pierwszej z długiej serii, o ładowności 500 t. W latach 1959 – 1960 zbudowano 28 takich barek, natomiast w programie na lata 1961 – 1965 przewidziano budowę 160 barek motorowych 500 t. W związku z takim rozwojem sytuacji zaczęto po kolei wycofywać z eksploatacji ostatnie parowce – “holendry”. Wszystkie wyszły z linii do końca lat 60-tych.